# \ Artiklar \ Guider

Nätverksguide
Postad 2003-05-25 00:04:58 (558 läsningar)

Mmm that's right, nätverksguide...

Yo apor!
Här är en liten nätverksguide till cs. Jag har märkt att alla inte vet vad olika kommandon (cvars) betyder och vad de gör i praktiken. Nu betyder inte detta att vi ska h4xx4 sönder vår config som sturarna ".fi" i grannlandet. För de som är mindre bevandrade inom nätverk kan den här artikeln vara nyttig.
Ni |l33t|knowitallomcsochallatweakshlmotornhar, ni kan göra något annat.

Den gamla nätkoden i cs var helt annorlunda än den nuvarande, därför tänker jag inte gå in på den. Däremot använder många "gamla" cvars som inte längre är implementerade i cs som kod, alternativt har blivit hårdkodat och kan ej ändras. Jag kommer beskriva dessa när de kommer på tal.

I cs som nätverksspel finns ett antal aspekter det kan vara värt att vara medveten om. Klienten (du) har egna inställningar som antingen berör endast digsjälv, digsjälv och servern, eller endast servern. Servern (där du spelar) har samma inställningsmöjligheter med undantaget att allt som ändras har en direkt inverkan på klienten. De gemensamma variabler man brukar nämna är:

* rate
* updaterate
* cmdrate
* fps

Bryter man ner dessa är de samtliga mycket viktiga individuellt men samspelar och har en stor inverkan på vårt spel. Så, nu till fördjupningen...

RATE

Detta är den totala mängd information som kan skickas mellan server och klient räknat i paket som "rtt" (round trip time). Förenklat betyder rate att din bandbredd (i samspel med din isp's generella svarstid - ping) måste vara känd. Eftersom många faktorer påverkar vår ping och bandbredd är det svårt att direkt ge exakta värden på raten. Tidpunkt på dygnet, serverförutsättningar, serverlina, lokal trafik och andra program du kör i bakgrunden. Allt detta påverkar dig när du spelar. Man brukar dock generalisera och "höfta" värden som kan användas som stomme. Genom ett ungefärligt värde kan man sedan finjustera. Här är de ca-värden man brukar nämna jämte respektive typ av uppkoppling:

modem_________________________2500-4000
isdn, dual, adsl < 256kbit________4000-7000
adsl, kabel 0,5mbit______________7000-10000
adsl, kabel 1mbit________________10000-15000
adsl, vdsl, fiber 2,5-10mbit_______15000-25000

Märk även att dessa värden kan varieras gravt beroende på isp och förhållanden. Så, har du chello bredband (!) med 0,5mbit bandbredd bör du sätta din rate mellan 7000-10000. Din rate kan också till viss del styras av servern . Har servern minrate 4000 blir det inte roligt med modem. Har servern maxrate 15000 och du har bredbandsbolaget med rate 25000 kommer du ändå ha 15000 i rate när du connectar mot servern. Detta styrdes förr av cl_rate som numera är borttaget ur config.

Rate styr hur mycket som kan skickas samt hur snabbt:

rate 7000 paket

>__>__>__>__>__>__>__>

rate 14000 paket

>_>_>_>_>_>_>_>_>_>

rate 21000 paket

>>>>>>>>>>>>>>>

CL_UPDATERATE

När denna cvar har för högt inställt värde så genereras den berömda "choken". Updaterate styr hur mycket information du tar emot från servern. Serverns förmåga att leverera den information klienten efterfrågar styr exaktheten av detta värde. Ofta är det denna cvar man måste laborera med tillsammans med rate för att bli av med choke. Updaterate är väldigt viktigt att hålla koll på. Skotten har en tendens att sprida sig, böja sig i alla möjliga riktningar utom rakt fram när man lider av choke. Kulan som jagade dig runt hörnet och tog kol på dig har ett direkt samband med updaterate. Några direkta updateratevärden finns inte och man kan behöva öka eller sänka värdet med över 100% ibland för att uppnå bra resultat. Min updaterate brukar jag variera mellan 40-101 beroende på choke. Märk väl att har du minst 0.5mbit bör du inte gå under 40 i updaterate då det känns väldigt "modemaktigt" vid lägre värden. Prova så förstår du vad jag menar.
Vad ska du ha för värde? Jag kan varken ge ett direkt eller ungefärligt svar då det kan variera något helt otroligt beroende på isp/ nätförhållanden. Prova att höja värdet i steg om 10. Börja på 40 och spela en runda. Har du ingen choke alls kan du höja till 50. Fortsätt så tills du får 3-10 i choke då sänker du 5 och kommer ihåg det värdet. Det värsta är att dagen efter kan det vara helt andra förutsättningar, då kanske du har 30 i choke på ditt inställda värde 85. Det gäller dock att känna vilket värde som funkar oftast och sedan köra med det. Vi ska inte bli fanatiska här utan bara grovrikta. Det är inte superkul att hålla på att tweaka så fort man får tid bara för att man har värden som "funkar ibland". Det är känt att updaterate har ett direkt förhållande till rate. Updaterate 101 tillsammans med rate 10000 kommer generera tonvis med choke. Detta pga att rate 10000 inte ger tillräckligt med bandbredd åt det önskade updateratevärdet.

Börja därför med att ställa updaterate 40, cmdrate 40 när du provar rate. Får du direkt choke och loss ställ ner rate. När du ställt rate, höj de andra i steg om 10.

Klient <<<<<<<<<<<<<< Server

CL_CMDRATE

Cmdrate anger hur mycket information du skickar till servern samt med vilken hastighet den skickas. För högt värde genereras i klientens fall som loss. Det är mindre ovanligt med loss som sådan just för klienten då servrarna använder sin downstreambandbredd för att ta emot paketen. De flesta servrar sitter nämligen på linor som har bättre stabilitet ner än upp och eftersom färre skickar mot sådana servrar medan väldigt många tar emot från servern så är loss relativt ovanligt. Det säger sigsjälv: Man tankar från en server, sällan till en server. Vad händer när 40st sitter och tankar i 300kb/sek från samma server eller lina där cs-servern står? Just det, choke och lagg. Loss pendlar oftast mellan 0-3 men det är sällan man märker något av det. En regel är att sätta cmdrate till samma medelfps du har. Har du 100 fps, ställ cl_cmdrate 101. Har du 60 fps ställ 60. Det är ingen ide att ha högre värde än man har fps då man ändå inte kan tillgodogöra sig informationen man skickar snabbare än den uppdatering man har av cs i form av fps.
Krångligt?
Säg att du har 100fps och cl_cmdrate 50. Servern vet inte vad du har för fps utan tar emot information från dig
med det värde du ställt. Varannan bildruta du ser kommer alltså ignoreras av servern. Jag utgår från att de flesta har
100fps så ställ cmdrate 101 det funkar till 99%.

Klient >>>>>>>>>>>>>> Server

POINTERS!
*Kom ihåg att dina värden är alltid sämre just vid spawn!!!
*Gör alltid inställningar och kolla dina värden ute på banan!!!
*För låga rates kan också generera choke och loss!!!

Glääääh, orka skriva om fps. Har jag inte redan gjort det btw?

YES SIR!!! fula binds!

-----------------------------------------------------------

För att lättare kunna hålla koll på din nätverksstatus har jag ett alias som jag använder tillsammans med scoreboard. Lägg detta i din autoexec.cfg:

alias "+status" "+showscores; net_graph 3; timeleft"
alias "-status" "-showscores; net_graph 0"

Lägg till i din config.cfg:

bind "tab" "+status"

Detta ger mig en koll på min score, ping, fps, choke, loss och en timeleft som endast visas för mig.

SLUTSATS

Skolan lär oss något som heter undantagsregel. Ordspråket säger "ingen regel utan undantag". Vi säger så här: Det kan vara så att den som har Felia 0,5mbit mycket väl kan spela med rates 15000, 101, 101utan att få någon som helst choke loss eller lagg. Riktlinjer är det jag givit för dig. Jag kan inte svara på vad du ska ställa in, bara hjälpa dig med kunskap så du vet hur du bör avhjälpa problem ifall du stöter på dem. Har du choke, sänk updaterate. Nu vet du det. Now go play!

//ultron

// ultron

#1:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-25 07:45:23

Som vanligt så lär man sig nått nytt när ultron vart framme. =)

// EsMeRaLdA

#2:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-25 13:00:51

CALLEPPAPAPAPPA
bra artikel, ska mecka nu! :D

// omni

#3:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-25 16:17:24

Väl skrivet ,Ulle bulle :D
Du går från klarhet till klarhet.
Inte för att ja fatta ett jävla någe. :P
//McAzz

The Azz haz zpoken

// Sumpen

#4:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-26 13:23:15

Weee, Calle använder mitt +status alias!! *stolt* :D

Najs artikel som vanligt. :)

// idd

#5:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-26 20:18:47

Nice Calle! Kul att "jobbar" på jobbet. ;)
Bra skrivet, men som du vet så fattar ja inge så du får ändå fixa min config. :D

// lefty

#6:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-27 14:59:18

MEN hallå
adsl 0.5mbit ere enda som finns (upstream syftar jag på)
du kan köra de ofiltrerat max på 0.75mbit.
menas det med dubbelriktat lr ?


// depptr0tt

#7:SV: Nätverksguide
Postad 2003-05-31 22:32:16

Jag sitter på 0.5 FELIA kör 25000 rate 101 updaterate 101 cmdrate, vi sitter 4 pers på samma inställningar. Inget lagg, men trevlig guide.

// nappe

#8:SV: Nätverksguide
Postad 2003-06-05 18:39:01

Som modemlirare har man ju suttit i minst 2 års tid med detta. Är ju ett helvete att kunna slippa choke när modmet inte är tillräckligt snabbt för att skicka all datan :)

// Cylano

#9:SV: Nätverksguide
Postad 2003-10-15 22:58:46

Sture ?!

// Se7en

#10:SV: Nätverksguide
Postad 2003-10-15 22:58:56

mjoo

// Se7en

#11:SV: Nätverksguide
Postad 2003-11-24 11:35:21

Vem visste inte redan det här? dessutom e det ganska fel rates du angivit.

// lekarN

#12:SV: Nätverksguide
Postad 2003-12-01 15:56:47

Bra skrivet... Har bara en sak att påpeka. Du tar för givet att folk sitter med 100 fps. Det tror inte jag, kan man inte det du just skrivit om, har man nog inte ställt om fps:en heller.. :P Det folk gör är att de stänger av v.sync och skriver sen fps_max 100 i consol och så tror de att de har 100 fps. Fel fel fel! Du kan aldrig få högre fps än vad din skärm klarar av i Hz. Mitt tips till er (som drar nytta av guiden) att sätt på v.sync igen, ladda hem reForce, och sen kan ni spela med den fps som skärmen klarar plus att ha v.sync på. Att ha v.sync på rekomenderar jag stark!

// N1XON

#13:SV: Nätverksguide
Postad 2003-12-01 15:58:05

Sen kom jag på en annan sak. Tack för det "fiffiga" bind-scriptet. Ett tips är dock att lägga in bind-kommandon under userconfig.cfg istället. Gör sedan en autoexec fil och lägg in era "alias-script" där istället. Bara ett tips!

// N1XON

#14:SV: Nätverksguide
Postad 2003-12-11 21:18:38

Kom att tänka på en sak när det stod nätverk, kan man köra 1.6 utan att vara uppkopplad? Spelade LAN men min dator ville inte ta emot internet, Steam gick inte att starta utan krävde internet. Kan man starta Steam utan att vara ansluten till internet och ändå spela nätverksspel?

// olly

#15:SV: Nätverksguide
Postad 2003-12-16 17:00:48

Nej, du måste vara uppkopplad mot internet för att starta steam. De säger Valve själva.. Har ni inte tillgång till internet på ett lan, rekommenderas det att ni kör 1.5 istället....
Den egentliga anledningen till att det är på det här sättet.. Det borde ju kunna funka utan internet...

// n1xon

#16:SV: Nätverksguide
Postad 2004-02-26 16:35:52

yea yea.. de här med fps är faktiskt värt att komentera.. alla har definitivt inte 100 fps kan ja lova.. :P men men en riktigt bra artikel faktiskt

// nikon

#17:SV: Nätverksguide
Postad 2004-05-07 01:25:11

150fps är det för steam som gäller. :D

// dampy

#18:SV: Nätverksguide
Postad 2004-10-20 19:49:26

takk för allt

// massaker

Meny
Artiklar
· Nyheter
· Ämnen

Counter-Strike
· Demos
· Servrar
· Spelarrankning
· Vapenrankning
· Utmärkelser

Community
· Chat
· Forum
· Sök

Crew
· Admins
· CS Squad

Login

Nick:
Pass:
 

· Registrera!
· Glömt Lösen?

Aktuellt
Sture, inte bra att du låter sidan ligga o skräpa såhär....
Det är bättre att du ger den till mig så får den leva vidare ;P

// Dampy @ 2008-02-19

Undersökningar
Var det kul att spela på aPa?

· Ja
· Nej

· 31 Röstningar

Online

Stats
· 1509 medlemmar
· 2870579 webträffar
· 4676 Frags
· 1516 HS